Opleiding

Amase zomerschool 2024

Hoe breng je de wetenschap van Nieuwe Materialen in de klas? De Amase leermaterialen trachten leerlingen te inspireren, hun te verwonderen over onderwerpen zoals biomimicry, waterzuivering, biotextile, aerogel, space innovation… water on leaves

Advanced Material Science is een interdisciplinair onderzoeksveld waar fysica, chemie en biologie interageren om tot vaak fascinerende inzichten en toepassingen te komen.

mycelium

AMASE wil leerkrachten ondersteunen om de kloof te overbruggen tussen deze geavanceerde research en het STEM-onderwijs in de klas voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. 

Op de zomerschool ontmoet je zowel echte onderzoekers in Nieuwe Materialen als andere leerkrachten en lerarenopleiders die samen met onderzoekers in een Teacher Design & Research Team enkele voorbeeldlessen hebben gemaakt. Op de zomerschool delen we deze materialen en bouwen ze verder uit. Op deze manier krijgen studenten inzicht in de echte wereld van geavanceerd onderzoek en de toepassingen ervan, inclusief uitdagingen van de 21e eeuw zoals duurzaamheid, het elimineren van vervuiling, duurzaam textiel...

gekko gripWe delen ook hoe je als lerarengroep Teacher Research kan doen in je eigen klas en hoe je zo je eigen onderwijskwaliteit kan monitoren en bijsturen. 

De zomerschool gaat door van 7 tot 12 juli 2024 in Marathonas, Griekenland (nabij Athene).

Verblijf & locatie:

De zomerschool wordt gehouden in Golden Coast Hotel & Bungalows, een 4-sterren hotel dat zich uitstrekt langsheen het strand van de Marathonbaai, vlakbij de historische locatie van Marathon, aan de rand van Athene.

De deelname aan de zomerschool gebeurt op basis van een tweepersoonskamer all-inclusive (ontbijt, lunch, diner, drankjes, zwembad en recreatieve activiteiten).

Wat kan je verwachten?

  • Deskundige docenten voor lezingen, seminars en workshops

  • Alle materialen en apparatuur die nodig zijn voor de cursus

  • Deelname aan het sociale programma & excursies (bijv. zonsondergang en diner bij Kaap Sounio, excursie naar de Akropolis en bezoek aan het Akropolismuseum en diner in het centrum van Athene, traditionele avond- en afscheidsdiner, etc.)

 Voor wie?

Voor leraren secundair onderwijs alle graden: fysica, chemie, biologie, STEM… die hun lesinhouden willen verbinden met het hedendaags onderzoeksgebied van nieuwe materialen.

Wat kost het? 

Na selectie op basis van uw motivatie wordt aan de geselecteerde deelnemers een bijdrage van 200,- euro gevraagd. De Vakdidactische groep Art of Teaching rekent op uw actieve deelname en positief ambassadeurschap en engageert zich in return voor:

  • Verblijf op basis van één bed in een gedeelde tweerpersoonskamer volgens de all inclusive formule

  • vlucht naar de nabijgelegen luchthaven van Athene

  • Uitstappen

  • Alle leermaterialen voor de cursus.

Uw bijdrage:

We vragen aan de leraren/scholen om enkel een course fee van €200 te betalen aan UCLL. UCLL Expertisecel Art of Teaching past van daaruit bij voor vlucht en verblijf op voorwaarde dat u actief deelneemt aan de zomerschool en helpt de Amase materialen uit te dragen op twee AMASE nascholingen/events in België gedurende het volgende schooljaar (AMASE-ambassadeurschap). Bij een no-show of onvolledige deelname wordt dit geld niet terug betaald en zullen de door UCLL gemaakte kosten van vlucht en verblijf geheel of gedeeltelijk bij u teruggevorderd worden voor dat gedeelte dat niet valt onder de UCLL annulatieverzekering.

Hoe deel te nemen?

Vul dit inschrijvingsformulier zo snel mogelijk in (beperkt aantal plaatsen). Motiveer daarin kort waarom je wil meedoen. Op basis van je dossier laat UCLL je weten of je geselecteerd bent voor deelname.

 

Project Gegevens
07-07-2024
12-07-2024
Leerkrachten SO
Marathonas, Griekenland
€200
inschrijvingsformulier
steamdidactiek@ucll.be

Amase zomerschool 2023

Hoe breng je de wetenschap van Nieuwe Materialen in de klas? De Amase leermaterialen trachten leerlingen te inspireren, hun te verwonderen over onderwerpen zoals biomimicry, waterzuivering, biotextile, aerogel, space innovation… water on leaves

Advanced Material Science is een interdisciplinair onderzoeksveld waar fysica, chemie en biologie interageren om tot vaak fascinerende inzichten en toepassingen te komen.

extract microplastics with ferrofluidsAMASE wil leerkrachten ondersteunen om de kloof te overbruggen tussen deze geavanceerde research en het STEM-onderwijs in de klas voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. 

Op de zomerschool ontmoet je zowel echte onderzoekers in Nieuwe Materialen als andere leerkrachten en lerarenopleiders die samen met onderzoekers in een Teacher Design & Research Team enkele voorbeeldlessen hebben gemaakt. Op de zomerschool delen we deze materialen en bouwen ze verder uit. Op deze manier krijgen studenten inzicht in de echte wereld van geavanceerd onderzoek en de toepassingen ervan, inclusief uitdagingen van de 21e eeuw zoals duurzaamheid, het elimineren van vervuiling, duurzaam textiel...

gekko gripWe delen ook hoe je als lerarengroep Teacher Research kan doen in je eigen klas en hoe je zo je eigen onderwijskwaliteit kan monitoren en bijsturen. 

De zomerschool gaat door van 9 tot 14 juli 2023 in Marathonas, Griekenland (nabij Athene).

Verblijf & locatie:

De zomerschool wordt gehouden in Golden Coast Hotel & Bungalows, een 4-sterren hotel dat zich uitstrekt langsheen het strand van de Marathonbaai, vlakbij de historische locatie van Marathon, aan de rand van Athene .

De deelname aan de zomerschool gebeurt op basis van een tweepersoonskamer all-inclusive (ontbijt, lunch, diner, drankjes, zwembad en recreatieve activiteiten).

Wat kan je verwachten?

  • Deskundige docenten voor lezingen, seminars en workshops

  • Alle materialen en apparatuur die nodig zijn voor de cursus

  • Deelname aan het sociale programma & excursies (bijv. zonsondergang en diner bij Kaap Sounio, excursie naar de Akropolis en bezoek aan het Akropolismuseum en diner in het centrum van Athene, traditionele avond- en afscheidsdiner, etc.)

 Voor wie?

Voor leraren secundair onderwijs alle graden: fysica, chemie, biologie, STEM… die hun lesinhouden willen verbinden met het hedendaags onderzoeksgebied van nieuwe materialen.

Wat kost het? 

UCLL zorgt voor:

  • Verblijf op basis van tweerpersoonskamer all inclusive

  • vlucht naar de nabijgelegen luchthaven van Athene

  • Uitstappen

  • Alle leermaterialen voor de cursus.

Wat moet jij of je school betalen?

We vragen aan de leraren/scholen om enkel een course fee van €200 te betalen aan UCLL. UCLL Expertisecel Art of Teaching past van daaruit bij voor vlucht en verblijf op voorwaarde dat u actief deelneemt aan de zomerschool en helpt de Amase materialen uit te dragen op twee AMASE nascholingen/events in België gedurende het volgende schooljaar (AMASE-ambassadeurschap). Bij een no-show of onvolledige deelname wordt het geld niet terug betaald en zullen de door UCLL gemaakte kosten van vlucht en verblijf geheel of gedeeltelijk bij u teruggevorderd worden voor dat gedeelte dat niet valt onder de UCLL annulatieverzekering.

Hoe deel te nemen?

Vul dit inschrijvingsformulier zo snel mogelijk in (beperkt aantal plaatsen). Motiveer daarin kort waarom je wil meedoen. Op basis van je dossier laat UCLL je weten of je geselecteerd bent voor deelname.

 

Project Gegevens
09-07-2023
14-07-2023
Leerkrachten SO
Marathonas, Griekenland
€200
https://forms.gle/j2bZ2PkDSybPauXg8
steamdidactiek@ucll.be
Delen:

Oproep: Kwantumfysica in de klas

In het 6de jaar kan je een module moderne fysica doen. Waarom niet eens een stukje kwantummechanica in de klas brengen? Kwantumfysica ligt ten grondslag van een nieuw wereldbeeld maar is tegelijk ‘hot’ wegens technologische toepassingen.

 

Hoe kan het dat materie ook een golfkarakter heeft? Is licht een deeltje of een golf? Via de Quantum SpinOff leerstations kan je de inzichten van de kwantummechanica en haar toepassingen in de klas brengen. De leerlingen leren bijvoorbeeld de emissielijnen van waterstof waar te nemen en uit te rekenen met het atoommodel van De Broglie. 

Er is een mogelijkheid om op campus Diepenbeek een hands-on practicum te doen over: het bepalen van de constante van Planck, het meten van de emissielijnen van  elementen, de diffractie van elektronen en licht. 

In het kader van didactisch onderzoek willen we graag de leerlingen en leraren bevragen over de concept shift van klassieke fysica naar kwantumfysica.

Interesse? Schrijf een e-mail naar steamdidactiek@ucll.be

Bekijk hier het filmpje van het experiment diffractie van elektronen.  

Project Gegevens
31-08-2021
31-08-2022
Vakdidactiek, lerarenopleiding Fysica, campus Diepenbeek
UCLL
voorbereiding
Share:

Word leraar fysica

whirlpool-supernova-m51_NASA-ESA-Hubble

 Zit leraar fysica worden in je DNA? 

Kijk het na met deze checklist: 
  • Wil je uitzoeken hoe de wereld in elkaar steekt? 
  • Wil je de patronen en fundamentele wetten in de natuur ontdekken? 
  • Ben je geïnteresseerd in de kleinste atoomkernen en de verste sterrenstelsels? 
  • Hou je ervan om onverwachte verbanden te ontdekken? 
  • Wil je jongeren bij deze zoektocht betrekken? 

Heb je op veel van deze vragen ‘Ja’ geantwoord? Dan is leraar fysica ongetwijfeld iets voor jou.

Bekijk hier een filmpje van de studenten fysica

Ontdek de campus en ontmoet een student en docent fysica tijdens de infodagen op:

  • 09 sep 2023: 09:00 > 13:00
  • 24 feb 2024: 09:00 > 13:00
  • 20 apr 2024: 09:00 > 13:00
  • 22 jun 2024: 09:00 > 13:00

Klik hier voor meer info.

Wat is fysica? 

Fysica ontstaat uit het verlangen naar begrijpen van de natuur. Als leraar fysica ga je met je leerlingen op avontuur, ben je verwonderd over de samenhang in de natuur, doe je experimenten om de natuur te ondervragen en leer je wiskunde als taal van de natuur. 

Afbeelding met persoon, tafel, man, binnen

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidFysici gaan ervan vanuit dat de wereld kan begrepen worden. Ze zijn op zoek naar de basiswetten die onderliggend zijn aan alle processen in de natuur, hier op aarde zowel als in de verste uithoeken van het universum. Die natuurwetten vormen samenhangende fysische theorieën op grond waarvan nieuwe inzichten, voorspellingen en vooral ook nieuwe vragen mogelijk worden. Deze zoektocht wordt belichaamd door grote, vaak iconische figuren. Denken we maar aan Plato, Galileo Galilei, Isaac Newton, James Maxwell, Ludwig Boltzmann, Max Planck, Albert Einstein, Marie Curie, Erwin Schrödinger, Richard Feynman, François Englert 

Een student leraar fysica met een Stirling motor 

De inzichten verkregen vanuit de fysica hebben vaak ongelofelijke technologische toepassingen (bv. nano-electronica) en zijn niet meer weg te denken uit ons leven: fysica is een essentieel onderdeel geworden van de menselijke cultuur. 

Lerarenopleiding fysica?  

Afbeelding met persoon, binnen, spelen, kamer

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidDe lerarenopleiding fysica zal je helpen om een brede maar ook diepe basiskennis in de fysica te verwerven. Naast de vakinhouden krijg je ook didactiek om je klaar te stomen tot een goede leraar fysica. Tijdens je opleiding word je betrokken bij didactische onderzoeksactiviteiten, maak je studiereizen of neem je deel aan wetenschapsdagen. Jouw voorgangers maakten bv. uitstappen naar: 

  • CERN, Europees labo voor deeltjesfysica (Zwitserland) 
  • Gran Sasso Laboratorium (Italië) 
  • European Southern Observatory (ESA), München (Duitsland) 
  • Padua, in de voetsporen van Galileo (Italië) 
  •  

Afbeelding met gras, buiten, persoon, bal

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid 

Bezoek van de studenten leraar fysica aan het  
Europees Lab voor Elementaire Deeltjesfysica, CERN, Genève, CH 

 

Als student fysica krijg je in het eerste jaar de Klassieke mechanica van Newton, Muziek en Fysica, Elektrostatica en Optica. In het 2de jaar krijg je Thermodynamica, Elektromagnetisme en Natuurwetenschappen (component Biologie en Chemie). In het 3de jaar Moderne Fysica voornamelijk kwantumfysica. In het 3de jaar wordt ook de mogelijkheid geboden om de rol van fysica te ontdekken in de ontwikkeling van een interdisciplinair STEM-project. 

De lessen bestaan uit interactie docent-student en studenten onderling. En dit zowel in theorie, oefeningen, in de vakdidactiek fysica als bij het experimenteren 

Afbeelding met persoon, binnen, groep, zitten

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid 

Studenten leraar Fysica in het onderzoekspracticum over Elektromagnetisme 

 

Onderwijsbevoegdheid? 

Als afgestudeerde educatieve bachelor fysica verwerf je onderwijsbevoegdheid voor: 

  • In 2de graad doorstromingsrichtingen ASO en TSO: Fysica  
    bv. in Latijn, Wetenschappen, Moderne Talen, Sportwetenschappen, Technologie, Biotechnische Wetenschappen… 

  • In 2de graad dubbele finaliteit TSO: (Toegepaste) Fysica of Natuurwetenschappen 

  • In de 1ste graad basisvorming: Natuurwetenschappen, Basiscluster ‘Natuur, ruimte en techniek 

  • In de 1ste graad optiesSTEM differentiatieopties, STEM basisopties (bv. STEM-Wetenschappen of Wetenschappen)  

 

Voor wie? 

Je bent geïnteresseerd in waarom-vragen, in de samenhang tussen theorie en experiment. Je hebt een zekere basiskennis in wiskunde maar vooral de zin om er meer over te leren. Je bezit een analytische geest en je houdt van dromen maar ook van nauwgezet formuleren en verklaren. Je hebt het geduld en het doorzettingsvermogen om een experiment te laten werken. Je wil dit alles delen met jongeren van allerlei achtergronden en interesses. 

 

Je kan fysica in Diepenbeek combineren met één van volgende vakken: wiskunde chemie, aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding, muziek, geschiedenis, elektriciteit en nog andere vakken. Raadpleeg daarvoor: Raadpleeg daarvoor de onderwijsvakken van de educatieve Bachelor Secundair Onderwijs.

Ben je overtuigd? Schrijf je vervolgens hier in

Fysica Quizvraag 

https://whatscookingamerica.net/wp-content/uploads/2015/05/Boiling-Water.bmp 

De damp die je ziet hangen boven een kokende pot water is: 

  1. Water in gasvormige toestand 
  2. Water in vloeibare toestand 
  3. Water in vaste toestand 
  4. Geen water maar een andere stof 

Juiste antwoord: 2! 

Toelichting: Waterdamp is onzichtbaar. De bellen die openbarsten bevatten water in gasvormige toestand. De ‘damp’ die je ziet bestaat uit kleine druppeltjes vloeibaar water! Denk ook aan uitademen in de zomer: je ademt ook waterdamp uit maar dat zie je niet. In de winter wel, want dan condenseert het tot druppeltjes (mist). 

 

 

Een groene appel ziet groen. Hoe kan je er voor zorgen dat deze appel zwart ziet (zonder iets aan de appel te wijzigen)? 

  1. Je maakt het volledig donker 
  2. Je beschijnt de appel met onzichtbaar infrarood licht. 
  3. Je beschijnt de appel met rood licht. 
  4. Je beschijnt de appel met groen licht 

 

  

Juiste antwoord: 3!

Toelichting: Wit licht is opgebouwd uit de primaire kleuren rood, groen en blauw. Een appel ziet groen omdat de appel het rode en blauwe licht absorbeert en enkel het groene licht terugkaatst. Als je dus enkel met rood licht de appel zou beschijnen, wordt dit licht volledig geabsorbeerd, kan er geen licht weerkaatst worden en ziet de appel zwart. 

Word leraar fysica op social media

 Facebook

 Instagram

 

iMuSciCA online zomerschool 2020

Tijdens de online iMuSciCA-zomerschool leer je een interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) kennen, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. In een internationale omgeving leer je hoe je STEAM in je eigen school vorm kan geven en dit is een uitgelezen moment om te netwerken met leerkrachten uit andere Europese landen.

De online zomerschool gaat door van 6 tot 10 juli 2020.

Voor wie? 

De zomerschool is vooral bedoeld voor leerkrachten wiskunde, fysica, wetenschappelijk werk, STEM en natuurwetenschappen en natuurlijk ook voor leraren muziek. Leerkrachten uit alle graden van het secundair onderwijs zijn welkom. 

katrien en lander op de zomerschool

Wat is iMuSciCA?

Het onderzoeksproject iMuSciCA ontwikkelt leermaterialen rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in de fysica. Soms wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). 

iMuSciCA werkt met tools die de wetenschap achter de muziek hoorbaar maken. Hierbij worden interdisciplinaire inzichten ingezet voor muzikale expressie, voor het begrijpen van de fysica en het eenvoudig ontwerp van 3D-muziekinstrumenten. Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij technologieën zoals tone synthesizer, canvas for music creation, sound visualizers zoals geluidsspectra, golfvorm, harmonieken, gesture recognition, electronic pen technology, 3D musical instrument design en meetkundesoftware zoals cabri express. Er is een ‘ICT-workbench’ waar je zowel fysisch als muzikaal virtueel met deze tools kan experimenteren. 

De inzichten zijn ook erg verrijkend als achtergrond voor de leerkracht en kunnen in vele contexten gebruikt worden.

 Je kan gratis deelnemen aan deze online cursus!

 Er zijn wel maar 20 plaatsen beschikbaar. Wil je zeker deelnemen? Schrijf je snel in via deze link.

 Meer info en het programma kan je hier terug vinden. 

 

Project Gegevens
06-07-2020
10-07-2020
Leerkrachten SO
Online Cursus
GRATIS
http://esia.ea.gr/registration-form/
jeroen.opdenkelder@ucll.be
Delen:

Infodag STEAM-traject iMuSciCa

Een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken

Het Europees project iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. Er worden leereenheden ontwikkeld rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). Hiervoor wordt een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren zowel fysisch als muzikaal. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor muzikale expressie.

Bij voorkeur wordt het traject uitgevoerd door een leerkracht fysica in combinatie met een leraar muziek.

De leermaterialen worden ter beschikking gesteld voor scholen die deelnemen aan het ontwikkelings- en testprogramma.

Meer informatie over het project vind je op deze webpagina

Project Gegevens
20-06-2017
1ste en 2de graad ASO en TSO
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

20 juni 2017
van 13.30 tot 16.00 u.

Renaat Frans en Erica Andreotti
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Chemistry & science @ home

Uitdagende en veilige proeven met alledaagse huis- en tuinproducten

We stellen een keten op van maar liefst 100 eenvoudige, gekende en minder gekende proefjes, die voldoen aan volgende criteria:

  • uitdagend
  • veilig
  • uit te voeren met huis- en tuinproducten 

Zullen we hiermee een plaats veroveren in het Guinness Recordboek?

We selecteren onze proefjes uit:

  • Vuurvaste ballonnen
  • Waterslurpers
  • Zingende staaf
  • Rietje doorboort aardappel
  • Schietende lucifers
  • Pingpongballetje als afsluiter
  • Rook uitschenken
  • Vuurbal met sinaasappel
  • Een sinaasappel knalt een ballon
  • Lading meten met aluminium
  • Handwarmer met batterij
  • Bloeiende bloemen
  • Kaarsenwip
  • Vuur in een fles
  • Vuurtornado
  • Vuurwerper
  • Ei knallen met Al-folie
  • Brandende handen met handzeep
  • Ei in fles
  • Ei breken met fles
  • Pingpongbal met ei
  • Magneet in koperen buis
  • Magneet en lucifers
  • Ferrofluid
  • Omkeren van vloeistoffen
  • Blikpopcornmaker
  • Aardappelbatterij
  • Muntenbatterij
  • Gekleurde zeepfolie
  • Storm in een glas
  • Omelet in een ei
  • Rookfontein
  • Doolhof met water
  • Cola invriezen
  • IJs breken, of toch niet...
  • Zoutexperiment
  • Niet mengbaar
  • Fontein in een fles
  • IJs in water, vast olie in water
  • Munt in, munt uit beker
  • IJshand met pekel
  • Munt in een fles
  • Springende boon
  • Koud of warme handen
  • Vismummie
  • DNA uit bananen
  • Antibubbel
  • Thee wordt koffie
  • Oplichtende rollercoaster
  • Groen gebakken ei
  • Citroenboodschap
  • Rood-goudpapier
  • Indicatorlampje uit rode koolsap
  • Zeepboot

  • Vierkante zeepbellen
  • Bloedregen
  • Rijst in een fles
  • Water op wandel
  • Gat in je hand
  • Ballon opblazen met water
  • Drijvende letters
  • Regenboog in een buis
  • Dansende popcorn
  • Rollen met elastiek
  • Waterstofgas met pekel
  • Baby olifantentandpasta
  • Magische sneeuw
  • Vulkaan met bakpoeder
  • Steel de munt onder de lucifer
  • Steel de munt in water
  • Rook op 1 seconde
  • Vuur in cola
  • Wandelende wormpjes
  • Zilveren ei
  • De kracht van bleekmiddel
  • Omdraaiende pijltjes
  • Aluminiumluchtbatterij
  • Geleidbaarheidsmetertje
  • Gasmodel nabootsen
  • Volume en temperatuur
  • Roken met een fles
  • Eitje bakken in papieren pannetje
  • Poetsen van zilverwerk
  • Eitjes tatoeëren met ui
  • Vloeistofbel tussen 2 lagen
  • Dansende rozijnen
  • Ei opblazen
  • Boodschappen met banaan
  • Sinaasappel wordt kaars
  • Oceaan in een fles
  • Orkaan onder water
  • Blauwe rozen
  • Fruitsapklok
  • Elektrolyse in een aardappel
  • Brandende kerstboom
  • Blikje geeft stroom
  • Elektrisch slijm
  • Knalgas met slijper
  • Lopen op water
  • Wijntoren
  • Baksteen in de maag
  • Boom in bloei
  • Faraoslang uit een kubus
  • Blustoestel
  • Briefgeheim
  • Vliegend theezakje

Tijdens de studiedag krijg je een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Achteraf ontvang je al het voorgesteld didactisch materiaal ook digitaal. 

Inhoudelijke vragen?
Neem contact op met filip.poncelet@ucll.be

  

    

Project Gegevens
25-04-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

25 april 2017
van 9.30 tot 16.00 u. 

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Vlaams Lerend Netwerk STEM SO: Netwerksessie Brussel

STEM: Wat? Voor en door Wie? Waarom?

09.30 – 09.45 u.   Onthaal

09.45 – 10.00 u.   Opening

  • Start Vlaams Lerend Netwerk Secundair Onderwijs - minister Hilde Crevits                           
  • Voorstelling STEM-kader - Christel Op de Beeck, departement Onderwijs & Vorming

10.05 – 10.35 u.   Keynotes

  • STEM voor de basis – Kristof Vandekeere, Vives
  • STEM-geletterdheid: MeerSTEMmig – Renaat Frans en Erica Andreotti, UCLL
  • Van ‘Science and Mathematics’ naar STEM: STEM@school als voorbeeld – Mieke De Cock, KU Leuven

10.40 – 11.40 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 1 – MeerSTEMmiG Astronomie – Renaat Frans en Laura Tamassia, UCLL

Afstanden in tijd en ruimte, bewegingswetten op aarde en in het heelal, een beetje wegwijs tussen de sterren (met software)…. Astronomie vormt een rijke STEM-context waarin ook de ‘M’ tot zijn recht kan komen.

  • Praktijksessie 2 – MeerSTEMmiG Koffiezet – Ivo Jansen en Mieke Schuermans, UCLL

Naar een koffiezet kan je kijken met verschillende vragen. Hoe wordt belet dat het toestel oververhit? Is er een veiligheid ingebouwd? Hoe werkt dat? Je kan echter ook vragen: hoe kan het dat het bimetaal krom trekt als het warm wordt? Of waarom wordt een stroomvoerende draad warm? Kortom de koffiezet kan, zoals vele toestellen, een context bieden voor een MeerSTEMmiGe STEM.

  • Praktijksessie 3 – Ontwerpend Leren in STEM – Didier Van de Velde, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In vele STEM-projecten speelt innovatief en creatief denken en ontwerpen een belangrijke rol. Welke expertise vanuit de eigenheid van techniek en techniekonderwijs kan daarbij ingezet worden? Hoe kan de eigenheid van techniek aan bod komen in STEM-projecten? Aan de hand van concrete oefeningen maken de deelnemers kennis met enkele ontwerpvaardigheden en wordt geïllustreerd hoe het ontwerpend leren kan begeleid worden. Hierbij wordt ook verwezen naar onderwijskundig onderzoek. Ten slotte wordt gereflecteerd over de implicaties voor STEM-onderwijs en over de eigenheid van techniek.

  • Praktijksessie 4 – Stem@school – Stijn Ceuppens, KU Leuven

11.40 – 12.30 u.   Lunch met infostands, folders en praktijkvoorbeelden van bestaande netwerken

12.30 – 13.30 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 5 – Ontwerp een Joon –  Dirk De Windt, OLVP, Sint-Niklaas

Dit STEM-project past in het kader van de vrij ruimte voor leerlingen wetenschappen 3de graad. Er wordt een joon ontworpen en gebouwd. Een joon is een werpboei om de locatie van een drenkeling te markeren.  De joon moet aan een aantal voorwaarden voldoen m.b.t. afmetingen, kleur, drijf- en oprichtend vermogen, lichtje gaat branden wanneer deze het water raakt, enz...

  • Praktijksessie 6 – Vergrijzing en Robots! – Natacha Gesquière en Jan Colson, St. Bavo Gent

Een STEM-project dat algemene vorming en maatschappelijke relevantie vooropstelt. Wiskunde, biologie, fysica en Dwenguino hand in hand.

  • Praktijksessie 7 – Mechatronics – Piet Bourgois, VTI Poperinge

Aan de hand van het thema afval op school, wordt m.b.v. Lego Mindstorms een oplossing gemaakt voor een bepaalde probleemstelling.

  • Praktijksessie 8 – STEM-project wint prijs van Handicap International – Kristel Absillis, Sint-Gummaruscollege Lier 

Nettes grootmoeder heeft een verlamming, waardoor ze niet langer een boek kan vasthouden en de bladen omslaan. Het lezen van een boek, haar hobby, wordt daardoor erg moeilijk. Dit schooljaar had Nette het idee om, als jaartaak, een boekensteun te ontwerpen én dan te maken voor haar grootmoeder. En toen deed ze dat. En het werkt! Wij vinden het natuurlijk schitterend als leerlingen hun creativiteit en doorzettingsvermogen in de strijd gooien voor een betere wereld!

  • Beleidssessie 9 – Stem vorm geven in een school is een dynamisch proces – Dirk Lamote en Kris Werbrouck, VTI St-Rembert Torhout

De Implementatie van STEM (@school) in de 2de graad Industriële wetenschappen, waarbij rekening gehouden wordt met de eigenheid van de leerlingen

13.45 – 14.45 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 10 – Ontwerp een Joon –  Dirk De Windt, OLVP, Sint-Niklaas

Dit STEM-project past in het kader van de vrij ruimte voor leerlingen wetenschappen 3de graad. Er wordt een joon ontworpen en gebouwd. Een joon is een werpboei om de locatie van een drenkeling te markeren.  De joon moet aan een aantal voorwaarden voldoen m.b.t. afmetingen, kleur, drijf- en oprichtend vermogen, lichtje gaat branden wanneer deze het water raakt, enz...

  • Praktijksessie 11 – Vergrijzing en Robots! – Natacha Gesquière en Jan Colson, St. Bavo Gent

Een STEM-project dat algemene vorming en maatschappelijke relevantie vooropstelt. Wiskunde, biologie, fysica en Dwenguino hand in hand.

  • Praktijksessie 12– Mechatronics – Piet Bourgois, VTI Poperinge

Aan de hand van het thema afval op school, wordt m.b.v. Lego Mindstorms een oplossing gemaakt voor een bepaalde probleemstelling.

  • Praktijksessie 13 – STEM-project wint prijs van Handicap International – Kristel Absillis, Sint-Gummaruscollege Lier 

Nettes grootmoeder heeft een verlamming, waardoor ze niet langer een boek kan vasthouden en de bladen omslaan. Het lezen van een boek, haar hobby, wordt daardoor erg moeilijk. Dit schooljaar had Nette het idee om, als jaartaak, een boekensteun te ontwerpen én dan te maken voor haar grootmoeder. En toen deed ze dat. En het werkt! Wij vinden het natuurlijk schitterend als leerlingen hun creativiteit en doorzettingsvermogen in de strijd gooien voor een betere wereld!

  • Beleidssessie 14 – Stem vorm geven in een school is een dynamisch proces – Dirk Lamote en Kris Werbrouck, VTI St-Rembert Torhout

De Implementatie van STEM (@school) in de 2de graad Industriële wetenschappen, waarbij rekening gehouden wordt met de eigenheid van de leerlingen

14.50 – 15.20 u.   Pitches vanuit de workshops

15.25 – 15.55 u.   Ronde tafel

16.00 u. Einde

Project Gegevens
27-09-2016
1ste, 2de, 3de graad SO: leraren, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, beleidsmakers, onderzoekers, ...
Hogeschool Odisee
Gebouw Erasmus
Warmoesberg 26
1000 Brussel

27 september 2016
van 9.30 tot 16.30 u.

€ 15,00 incl. koffie en broodjeslunch
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Chemistry & science @ home

Uitdagende en veilige proeven met alledaagse huis- en tuinproducten

We stellen een keten op van maar liefst 100 eenvoudige, gekende en minder gekende proefjes, die voldoen aan volgende criteria:

  • uitdagend
  • veilig
  • uit te voeren met huis- en tuinproducten 

Zullen we hiermee een plaats veroveren in het Guinness Recordboek?

We selecteren onze proefjes uit:

  • Vuurvaste ballonnen
  • Waterslurpers
  • Zingende staaf
  • Rietje doorboort aardappel
  • Schietende lucifers
  • Pingpongballetje als afsluiter
  • Rook uitschenken
  • Vuurbal met sinaasappel
  • Een sinaasappel knalt een ballon
  • Lading meten met aluminium
  • Handwarmer met batterij
  • Bloeiende bloemen
  • Kaarsenwip
  • Vuur in een fles
  • Vuurtornado
  • Vuurwerper
  • Ei knallen met Al-folie
  • Brandende handen met handzeep
  • Ei in fles
  • Ei breken met fles
  • Pingpongbal met ei
  • Magneet in koperen buis
  • Magneet en lucifers
  • Ferrofluid
  • Omkeren van vloeistoffen
  • Blikpopcornmaker
  • Aardappelbatterij
  • Muntenbatterij
  • Gekleurde zeepfolie
  • Storm in een glas
  • Omelet in een ei
  • Rookfontein
  • Doolhof met water
  • Cola invriezen
  • IJs breken, of toch niet...
  • Zoutexperiment
  • Niet mengbaar
  • Fontein in een fles
  • IJs in water, vast olie in water
  • Munt in, munt uit beker
  • IJshand met pekel
  • Munt in een fles
  • Springende boon
  • Koud of warme handen
  • Vismummie
  • DNA uit bananen
  • Antibubbel
  • Thee wordt koffie
  • Oplichtende rollercoaster
  • Groen gebakken ei
  • Citroenboodschap
  • Rood-goudpapier
  • Indicatorlampje uit rode koolsap
  • Zeepboot

  • Vierkante zeepbellen
  • Bloedregen
  • Rijst in een fles
  • Water op wandel
  • Gat in je hand
  • Ballon opblazen met water
  • Drijvende letters
  • Regenboog in een buis
  • Dansende popcorn
  • Rollen met elastiek
  • Waterstofgas met pekel
  • Baby olifantentandpasta
  • Magische sneeuw
  • Vulkaan met bakpoeder
  • Steel de munt onder de lucifer
  • Steel de munt in water
  • Rook op 1 seconde
  • Vuur in cola
  • Wandelende wormpjes
  • Zilveren ei
  • De kracht van bleekmiddel
  • Omdraaiende pijltjes
  • Aluminiumluchtbatterij
  • Geleidbaarheidsmetertje
  • Gasmodel nabootsen
  • Volume en temperatuur
  • Roken met een fles
  • Eitje bakken in papieren pannetje
  • Poetsen van zilverwerk
  • Eitjes tatoeëren met ui
  • Vloeistofbel tussen 2 lagen
  • Dansende rozijnen
  • Ei opblazen
  • Boodschappen met banaan
  • Sinaasappel wordt kaars
  • Oceaan in een fles
  • Orkaan onder water
  • Blauwe rozen
  • Fruitsapklok
  • Elektrolyse in een aardappel
  • Brandende kerstboom
  • Blikje geeft stroom
  • Elektrisch slijm
  • Knalgas met slijper
  • Lopen op water
  • Wijntoren
  • Baksteen in de maag
  • Boom in bloei
  • Faraoslang uit een kubus
  • Blustoestel
  • Briefgeheim
  • Vliegend theezakje

Tijdens de studiedag krijg je een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Achteraf ontvang je al het voorgesteld didactisch materiaal ook digitaal. 

Inhoudelijke vragen?
Neem contact op met filip.poncelet@ucll.be

  

    

Project Gegevens
25-04-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

25 april 2017
van 9.30 tot 16.00 u. 

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Recyclage en milieu

Educatieve recyclage in de lessen chemie

Via zeven hoeken stellen de studenten lerarenopleiding BASO chemie derde jaar projecten over recyclage en milieu voor: 

  • Afvalwaterzuivering: van vuil tot herbruikbaar water
  • Bioplastic: bouw je eigen bioplastic-bedrijf
  • Bioreactoren: ieder zijn eigen bioreactor
  • Hoe zijn PET-flessen en kunststoffen te recycleren in het lab?
  • Recycleren van papier en karton
  • Over biomassa en bio-energie
  • Luchtverontreiniging

Afvalwaterzuivering Bioplastics
Pet recyclerenBiomassa en -energie
Papier recyclerenLuchtverontreiniging
Bioreactor

Je krijgt een syllabus waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Het voorgestelde didactisch materiaal zal je ook digitaal ontvangen. 

Heb je inhoudelijke vragen? Stuur dan een mailtje naar filip.poncelet@ucll.be

      

Project Gegevens
17-03-2017
1ste en 2de graad (11-15 jaar)
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

17 maart 2017
van 9.30 tot 16.00 u.

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Pagina's