Opleiding

Infodag STEAM-traject iMuSciCa

Een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken

Het Europees project iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. Er worden leereenheden ontwikkeld rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). Hiervoor wordt een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren zowel fysisch als muzikaal. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor muzikale expressie.

Bij voorkeur wordt het traject uitgevoerd door een leerkracht fysica in combinatie met een leraar muziek.

De leermaterialen worden ter beschikking gesteld voor scholen die deelnemen aan het ontwikkelings- en testprogramma.

Meer informatie over het project vind je op deze webpagina

Project Gegevens
20-06-2017
1ste en 2de graad ASO en TSO
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

20 juni 2017
van 13.30 tot 16.00 u.

Renaat Frans en Erica Andreotti
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Chemistry & science @ home

Uitdagende en veilige proeven met alledaagse huis- en tuinproducten

We stellen een keten op van maar liefst 100 eenvoudige, gekende en minder gekende proefjes, die voldoen aan volgende criteria:

  • uitdagend
  • veilig
  • uit te voeren met huis- en tuinproducten 

Zullen we hiermee een plaats veroveren in het Guinness Recordboek?

We selecteren onze proefjes uit:

  • Vuurvaste ballonnen
  • Waterslurpers
  • Zingende staaf
  • Rietje doorboort aardappel
  • Schietende lucifers
  • Pingpongballetje als afsluiter
  • Rook uitschenken
  • Vuurbal met sinaasappel
  • Een sinaasappel knalt een ballon
  • Lading meten met aluminium
  • Handwarmer met batterij
  • Bloeiende bloemen
  • Kaarsenwip
  • Vuur in een fles
  • Vuurtornado
  • Vuurwerper
  • Ei knallen met Al-folie
  • Brandende handen met handzeep
  • Ei in fles
  • Ei breken met fles
  • Pingpongbal met ei
  • Magneet in koperen buis
  • Magneet en lucifers
  • Ferrofluid
  • Omkeren van vloeistoffen
  • Blikpopcornmaker
  • Aardappelbatterij
  • Muntenbatterij
  • Gekleurde zeepfolie
  • Storm in een glas
  • Omelet in een ei
  • Rookfontein
  • Doolhof met water
  • Cola invriezen
  • IJs breken, of toch niet...
  • Zoutexperiment
  • Niet mengbaar
  • Fontein in een fles
  • IJs in water, vast olie in water
  • Munt in, munt uit beker
  • IJshand met pekel
  • Munt in een fles
  • Springende boon
  • Koud of warme handen
  • Vismummie
  • DNA uit bananen
  • Antibubbel
  • Thee wordt koffie
  • Oplichtende rollercoaster
  • Groen gebakken ei
  • Citroenboodschap
  • Rood-goudpapier
  • Indicatorlampje uit rode koolsap
  • Zeepboot

  • Vierkante zeepbellen
  • Bloedregen
  • Rijst in een fles
  • Water op wandel
  • Gat in je hand
  • Ballon opblazen met water
  • Drijvende letters
  • Regenboog in een buis
  • Dansende popcorn
  • Rollen met elastiek
  • Waterstofgas met pekel
  • Baby olifantentandpasta
  • Magische sneeuw
  • Vulkaan met bakpoeder
  • Steel de munt onder de lucifer
  • Steel de munt in water
  • Rook op 1 seconde
  • Vuur in cola
  • Wandelende wormpjes
  • Zilveren ei
  • De kracht van bleekmiddel
  • Omdraaiende pijltjes
  • Aluminiumluchtbatterij
  • Geleidbaarheidsmetertje
  • Gasmodel nabootsen
  • Volume en temperatuur
  • Roken met een fles
  • Eitje bakken in papieren pannetje
  • Poetsen van zilverwerk
  • Eitjes tatoeëren met ui
  • Vloeistofbel tussen 2 lagen
  • Dansende rozijnen
  • Ei opblazen
  • Boodschappen met banaan
  • Sinaasappel wordt kaars
  • Oceaan in een fles
  • Orkaan onder water
  • Blauwe rozen
  • Fruitsapklok
  • Elektrolyse in een aardappel
  • Brandende kerstboom
  • Blikje geeft stroom
  • Elektrisch slijm
  • Knalgas met slijper
  • Lopen op water
  • Wijntoren
  • Baksteen in de maag
  • Boom in bloei
  • Faraoslang uit een kubus
  • Blustoestel
  • Briefgeheim
  • Vliegend theezakje

Tijdens de studiedag krijg je een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Achteraf ontvang je al het voorgesteld didactisch materiaal ook digitaal. 

Inhoudelijke vragen?
Neem contact op met filip.poncelet@ucll.be

  

    

Project Gegevens
25-04-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

25 april 2017
van 9.30 tot 16.00 u. 

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Vlaams Lerend Netwerk STEM SO: Netwerksessie Brussel

STEM: Wat? Voor en door Wie? Waarom?

09.30 – 09.45 u.   Onthaal

09.45 – 10.00 u.   Opening

  • Start Vlaams Lerend Netwerk Secundair Onderwijs - minister Hilde Crevits                           
  • Voorstelling STEM-kader - Christel Op de Beeck, departement Onderwijs & Vorming

10.05 – 10.35 u.   Keynotes

  • STEM voor de basis – Kristof Vandekeere, Vives
  • STEM-geletterdheid: MeerSTEMmig – Renaat Frans en Erica Andreotti, UCLL
  • Van ‘Science and Mathematics’ naar STEM: STEM@school als voorbeeld – Mieke De Cock, KU Leuven

10.40 – 11.40 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 1 – MeerSTEMmiG Astronomie – Renaat Frans en Laura Tamassia, UCLL

Afstanden in tijd en ruimte, bewegingswetten op aarde en in het heelal, een beetje wegwijs tussen de sterren (met software)…. Astronomie vormt een rijke STEM-context waarin ook de ‘M’ tot zijn recht kan komen.

  • Praktijksessie 2 – MeerSTEMmiG Koffiezet – Ivo Jansen en Mieke Schuermans, UCLL

Naar een koffiezet kan je kijken met verschillende vragen. Hoe wordt belet dat het toestel oververhit? Is er een veiligheid ingebouwd? Hoe werkt dat? Je kan echter ook vragen: hoe kan het dat het bimetaal krom trekt als het warm wordt? Of waarom wordt een stroomvoerende draad warm? Kortom de koffiezet kan, zoals vele toestellen, een context bieden voor een MeerSTEMmiGe STEM.

  • Praktijksessie 3 – Ontwerpend Leren in STEM – Didier Van de Velde, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In vele STEM-projecten speelt innovatief en creatief denken en ontwerpen een belangrijke rol. Welke expertise vanuit de eigenheid van techniek en techniekonderwijs kan daarbij ingezet worden? Hoe kan de eigenheid van techniek aan bod komen in STEM-projecten? Aan de hand van concrete oefeningen maken de deelnemers kennis met enkele ontwerpvaardigheden en wordt geïllustreerd hoe het ontwerpend leren kan begeleid worden. Hierbij wordt ook verwezen naar onderwijskundig onderzoek. Ten slotte wordt gereflecteerd over de implicaties voor STEM-onderwijs en over de eigenheid van techniek.

  • Praktijksessie 4 – Stem@school – Stijn Ceuppens, KU Leuven

11.40 – 12.30 u.   Lunch met infostands, folders en praktijkvoorbeelden van bestaande netwerken

12.30 – 13.30 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 5 – Ontwerp een Joon –  Dirk De Windt, OLVP, Sint-Niklaas

Dit STEM-project past in het kader van de vrij ruimte voor leerlingen wetenschappen 3de graad. Er wordt een joon ontworpen en gebouwd. Een joon is een werpboei om de locatie van een drenkeling te markeren.  De joon moet aan een aantal voorwaarden voldoen m.b.t. afmetingen, kleur, drijf- en oprichtend vermogen, lichtje gaat branden wanneer deze het water raakt, enz...

  • Praktijksessie 6 – Vergrijzing en Robots! – Natacha Gesquière en Jan Colson, St. Bavo Gent

Een STEM-project dat algemene vorming en maatschappelijke relevantie vooropstelt. Wiskunde, biologie, fysica en Dwenguino hand in hand.

  • Praktijksessie 7 – Mechatronics – Piet Bourgois, VTI Poperinge

Aan de hand van het thema afval op school, wordt m.b.v. Lego Mindstorms een oplossing gemaakt voor een bepaalde probleemstelling.

  • Praktijksessie 8 – STEM-project wint prijs van Handicap International – Kristel Absillis, Sint-Gummaruscollege Lier 

Nettes grootmoeder heeft een verlamming, waardoor ze niet langer een boek kan vasthouden en de bladen omslaan. Het lezen van een boek, haar hobby, wordt daardoor erg moeilijk. Dit schooljaar had Nette het idee om, als jaartaak, een boekensteun te ontwerpen én dan te maken voor haar grootmoeder. En toen deed ze dat. En het werkt! Wij vinden het natuurlijk schitterend als leerlingen hun creativiteit en doorzettingsvermogen in de strijd gooien voor een betere wereld!

  • Beleidssessie 9 – Stem vorm geven in een school is een dynamisch proces – Dirk Lamote en Kris Werbrouck, VTI St-Rembert Torhout

De Implementatie van STEM (@school) in de 2de graad Industriële wetenschappen, waarbij rekening gehouden wordt met de eigenheid van de leerlingen

13.45 – 14.45 u.   Praktijksessies (kies één sessie)

  • Praktijksessie 10 – Ontwerp een Joon –  Dirk De Windt, OLVP, Sint-Niklaas

Dit STEM-project past in het kader van de vrij ruimte voor leerlingen wetenschappen 3de graad. Er wordt een joon ontworpen en gebouwd. Een joon is een werpboei om de locatie van een drenkeling te markeren.  De joon moet aan een aantal voorwaarden voldoen m.b.t. afmetingen, kleur, drijf- en oprichtend vermogen, lichtje gaat branden wanneer deze het water raakt, enz...

  • Praktijksessie 11 – Vergrijzing en Robots! – Natacha Gesquière en Jan Colson, St. Bavo Gent

Een STEM-project dat algemene vorming en maatschappelijke relevantie vooropstelt. Wiskunde, biologie, fysica en Dwenguino hand in hand.

  • Praktijksessie 12– Mechatronics – Piet Bourgois, VTI Poperinge

Aan de hand van het thema afval op school, wordt m.b.v. Lego Mindstorms een oplossing gemaakt voor een bepaalde probleemstelling.

  • Praktijksessie 13 – STEM-project wint prijs van Handicap International – Kristel Absillis, Sint-Gummaruscollege Lier 

Nettes grootmoeder heeft een verlamming, waardoor ze niet langer een boek kan vasthouden en de bladen omslaan. Het lezen van een boek, haar hobby, wordt daardoor erg moeilijk. Dit schooljaar had Nette het idee om, als jaartaak, een boekensteun te ontwerpen én dan te maken voor haar grootmoeder. En toen deed ze dat. En het werkt! Wij vinden het natuurlijk schitterend als leerlingen hun creativiteit en doorzettingsvermogen in de strijd gooien voor een betere wereld!

  • Beleidssessie 14 – Stem vorm geven in een school is een dynamisch proces – Dirk Lamote en Kris Werbrouck, VTI St-Rembert Torhout

De Implementatie van STEM (@school) in de 2de graad Industriële wetenschappen, waarbij rekening gehouden wordt met de eigenheid van de leerlingen

14.50 – 15.20 u.   Pitches vanuit de workshops

15.25 – 15.55 u.   Ronde tafel

16.00 u. Einde

Project Gegevens
27-09-2016
1ste, 2de, 3de graad SO: leraren, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, beleidsmakers, onderzoekers, ...
Hogeschool Odisee
Gebouw Erasmus
Warmoesberg 26
1000 Brussel

27 september 2016
van 9.30 tot 16.30 u.

€ 15,00 incl. koffie en broodjeslunch
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Chemistry & science @ home

Uitdagende en veilige proeven met alledaagse huis- en tuinproducten

We stellen een keten op van maar liefst 100 eenvoudige, gekende en minder gekende proefjes, die voldoen aan volgende criteria:

  • uitdagend
  • veilig
  • uit te voeren met huis- en tuinproducten 

Zullen we hiermee een plaats veroveren in het Guinness Recordboek?

We selecteren onze proefjes uit:

  • Vuurvaste ballonnen
  • Waterslurpers
  • Zingende staaf
  • Rietje doorboort aardappel
  • Schietende lucifers
  • Pingpongballetje als afsluiter
  • Rook uitschenken
  • Vuurbal met sinaasappel
  • Een sinaasappel knalt een ballon
  • Lading meten met aluminium
  • Handwarmer met batterij
  • Bloeiende bloemen
  • Kaarsenwip
  • Vuur in een fles
  • Vuurtornado
  • Vuurwerper
  • Ei knallen met Al-folie
  • Brandende handen met handzeep
  • Ei in fles
  • Ei breken met fles
  • Pingpongbal met ei
  • Magneet in koperen buis
  • Magneet en lucifers
  • Ferrofluid
  • Omkeren van vloeistoffen
  • Blikpopcornmaker
  • Aardappelbatterij
  • Muntenbatterij
  • Gekleurde zeepfolie
  • Storm in een glas
  • Omelet in een ei
  • Rookfontein
  • Doolhof met water
  • Cola invriezen
  • IJs breken, of toch niet...
  • Zoutexperiment
  • Niet mengbaar
  • Fontein in een fles
  • IJs in water, vast olie in water
  • Munt in, munt uit beker
  • IJshand met pekel
  • Munt in een fles
  • Springende boon
  • Koud of warme handen
  • Vismummie
  • DNA uit bananen
  • Antibubbel
  • Thee wordt koffie
  • Oplichtende rollercoaster
  • Groen gebakken ei
  • Citroenboodschap
  • Rood-goudpapier
  • Indicatorlampje uit rode koolsap
  • Zeepboot

  • Vierkante zeepbellen
  • Bloedregen
  • Rijst in een fles
  • Water op wandel
  • Gat in je hand
  • Ballon opblazen met water
  • Drijvende letters
  • Regenboog in een buis
  • Dansende popcorn
  • Rollen met elastiek
  • Waterstofgas met pekel
  • Baby olifantentandpasta
  • Magische sneeuw
  • Vulkaan met bakpoeder
  • Steel de munt onder de lucifer
  • Steel de munt in water
  • Rook op 1 seconde
  • Vuur in cola
  • Wandelende wormpjes
  • Zilveren ei
  • De kracht van bleekmiddel
  • Omdraaiende pijltjes
  • Aluminiumluchtbatterij
  • Geleidbaarheidsmetertje
  • Gasmodel nabootsen
  • Volume en temperatuur
  • Roken met een fles
  • Eitje bakken in papieren pannetje
  • Poetsen van zilverwerk
  • Eitjes tatoeëren met ui
  • Vloeistofbel tussen 2 lagen
  • Dansende rozijnen
  • Ei opblazen
  • Boodschappen met banaan
  • Sinaasappel wordt kaars
  • Oceaan in een fles
  • Orkaan onder water
  • Blauwe rozen
  • Fruitsapklok
  • Elektrolyse in een aardappel
  • Brandende kerstboom
  • Blikje geeft stroom
  • Elektrisch slijm
  • Knalgas met slijper
  • Lopen op water
  • Wijntoren
  • Baksteen in de maag
  • Boom in bloei
  • Faraoslang uit een kubus
  • Blustoestel
  • Briefgeheim
  • Vliegend theezakje

Tijdens de studiedag krijg je een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Achteraf ontvang je al het voorgesteld didactisch materiaal ook digitaal. 

Inhoudelijke vragen?
Neem contact op met filip.poncelet@ucll.be

  

    

Project Gegevens
25-04-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

25 april 2017
van 9.30 tot 16.00 u. 

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Recyclage en milieu

Educatieve recyclage in de lessen chemie

Via zeven hoeken stellen de studenten lerarenopleiding BASO chemie derde jaar projecten over recyclage en milieu voor: 

  • Afvalwaterzuivering: van vuil tot herbruikbaar water
  • Bioplastic: bouw je eigen bioplastic-bedrijf
  • Bioreactoren: ieder zijn eigen bioreactor
  • Hoe zijn PET-flessen en kunststoffen te recycleren in het lab?
  • Recycleren van papier en karton
  • Over biomassa en bio-energie
  • Luchtverontreiniging

Afvalwaterzuivering Bioplastics
Pet recyclerenBiomassa en -energie
Papier recyclerenLuchtverontreiniging
Bioreactor

Je krijgt een syllabus waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Het voorgestelde didactisch materiaal zal je ook digitaal ontvangen. 

Heb je inhoudelijke vragen? Stuur dan een mailtje naar filip.poncelet@ucll.be

      

Project Gegevens
17-03-2017
1ste en 2de graad (11-15 jaar)
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

17 maart 2017
van 9.30 tot 16.00 u.

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

ICT-toepassingen bij het onderwerp atoommodellen en chemische bindingen

ICT in chemie- en natuurwetenschapslessen rond atoom-, molecuul-, deeltjesmodellen en chemische bindingen.

Via een 8-tal hoeken stellen de studenten lerarenopleiding BASO chemie tweede/derde jaar concrete voorbeelden voor over atoom-, deeltjesmodellen en chemische bindingen, geven voor- en nadelen aan, leggen mogelijkheden uit van bruikbare ICT-toepassingen.

Een aantal voorbeelden:

  • Hoek 1: Quizzen, polls, evalueren met Web 2.0
  • Hoek 2: Ipads-apps
  • Hoek 3: Augmented Reality en QR
  • Hoek 4: Film, tijdspad, mindmaps
  • Hoek 5: Animaties en simulaties
  • Hoek 6: Meten en rapporteren
  • Hoek 7: Posters, presentaties, cartoons, e-books
  • Hoek 8: www.chemieleerkracht.be

Ook demonsteren we de nieuwe mogelijkheden en nieuwe info op de site www.chemieleerkracht.be. Het gedetailleerd programma met alle geplande toepassingen verschijnt nog op de site.

Bij de studiedag ontvang je een syllabus waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Je zal al het voorgestelde didactisch materiaal ook digitaal ontvangen.

Programma (09.30 - 16.00 u.)

09.30 - 09.45 u.: ontvangst
09.45 - 10.15 u.: verwelkoming
10.15 - 11.45 u.: doorlopen van 3 workshops
11.45 - 13.00 u.: middagmaal
13.00 - 14.30 u.: doorlopen van 3 workshops
14.30 - 14.45 u.: koffiepauze
14.45 - 15.45 u.: doorlopen van 2 workshops
15.45 - 16.00 u.: afronding

Project Gegevens
01-12-2016
Leerkrachten chemie/natuurwetenschappen 1ste - 2de - 3de graad
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

1 december 2016
van 9.30 tot 16.00 u.

Filip Poncelet en studenten chemie
€95,00
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O.

Vorming van een leergemeenschap STEM secundair onderwijs waarin alle onderwijsactoren kennis delen en opbouwen.

In Vlaamse scholen komt er een sterke STEM-dynamiek op gang. De overheid en scholen geven echter aan dat er nood is aan ondersteuning in een zoektocht naar wat STEM eigenlijk allemaal inhoudt en hoe STEM kan landen in scholen. Het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO gaat dieper in op deze vragen samen met alle stakeholders (scholen, lerarenopleiders, onderzoekers, begeleiders, beleidsmakers, ...). 

Het netwerk wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid Departement Onderwijs & Vorming en door UC Leuven-Limburg, Odisee, Hogeschool Gent, Hogeschool Vives en Arteveldehogeschool. 

Word lid van het netwerk en blijf op de hoogte van de georganiseerde activiteiten. 

Evenementen

> Netwerksessie 1 op 27/09/2016 in Brussel

> Netwerksessie 2 op 23/01/2017 in Diepenbeek en 16/02/2017 in Gent 

> Netwerksessie 3 op 27/04/2017 in Torhout en 17/05/2017 in Leuven

>>> SAVE THE DATE! Eindstudiedag: woensdag 25 oktober 2017 in Leuven

In het kader van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO werd ook een vragenlijst opgesteld, met de bedoeling om de huidige stand van zaken rond STEM in kaart te brengen en om de specifieke noden van de scholen en de onderwijsactoren te verzamelen.

Vul in en verspreid de vragenlijst van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO.

Volg ons op Facebook

Voor meer informatie over dit project, aarzel niet om Erica Andreotti te contacteren.  

Project Gegevens
01-05-2016
31-10-2017
Vlaamse Overheid Departement Onderwijs & Vorming
UC Limburg – Renaat Frans
  • UC Limburg – Erica Andreotti, Laura Tamassia
  • Odisee – Jan Sermeus
  • Hogeschool Gent – Jouri Van Landeghem
  • Hogeschool Vives – Ineke De Coninck
  • Arteveldehogeschool – Jan De Lange
lopend
Share:

STEM Masterclasses voor leerkrachten

Leerkrachten ontmoeten de wereld van STEM in onderzoek en bedrijf.

Leerkrachten zijn een essentiële schakel om jongeren te wijzen op de uitdagende mogelijkheden die STEM biedt, niet alleen als potentieel toekomstige STEM-professionals, maar ook als burgers van de maatschappij van morgen waarin de rol van STEM steeds groter wordt. Europa, en ook Vlaanderen vraagt daarom dat onderwijs de boeiende en snel evoluerende wereld van STEM kan tonen. De Masterclasses STEM nemen daarom de leerkrachten als sleutelfiguren in dit proces en nodigen hen als bevoorrechte professionele partners uit om kennis te maken met de wereld van STEM door hen de gelegenheid te bieden onderzoekers en ondernemers te ontmoeten. 

Het project creëert voor leerkrachten een vrije ruimte en tijd om in de wereld van onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie van vandaag geïnteresseerd te raken. Op deze manier zullen leerkrachten van deze fascinerende wereld kunnen getuigen en hiervoor ambassadeur kunnen worden voor hun leerlingen, door niet enkel bij hun eigen onderwijs de huidige wereld van STEM te betrekken, maar ook door jongeren beter te ondersteunen bij een studie- of carrièrekeuze.

De STEM Masterclasses benaderen leerkrachten vanuit een principe van gelijkwaardigheid en geven hen de mogelijkheid tijd te kunnen spenderen samen met inspirerende onderzoekers, ondernemers, technici in onderzoeksinstellingen, laboratoria en bedrijven. Het gaat dus niet over lezingen en training voor leerkrachten geleverd door experts. De focus ligt hier op de blootstelling, de ontmoeting: beleving en ervaring opdoen in een inspirerende STEM-wereld die de moeite waard is om ook in de klas te brengen. 

Er worden drie soorten dagen georganiseerd:

  • Een bedrijvendag: je bezoekt 2 bedrijven
  • Een onderzoeksdag: je bezoekt 2 of 3 onderzoeksgroepen
  • Een ontmoetingsdag: je ontmoet STEM-mensen uit onderzoeksinstellingen, bedrijven en scholen

Je krijgt het officiële diploma van STEM-ambassadeur.

Idealiter neem je deel aan de bedrijvendag, onderzoeksdag én ontmoetingsdag (3 dagen in totaal). Maar je kan je ook voor 2 dagen inschrijven, waarvan zeker de ontmoetingsdag. 

Dagindeling

Dagindeling van de bedrijven- en onderzoeksdag:

09.30 – 09.45 u. Onthaal
09.45 – 12.30 u. Bezoek eerste instelling/bedrijf en lunch
12.30 – 13.30 u. Verplaatsing naar tweede instelling/bedrijf
13.30 – 13.45 u. Onthaal
13.45 – 16.30 u. Bezoek tweede instelling/bedrijf en informele afsluiting

Dagindeling van de ontmoetingsdag:

09.45 – 10.00 u. Onthaal 
10.00 – 12.30 u. Activiteiten deel 1, focus op ervaringen van deelnemende leerkrachten en medewerkers vanuit bedrijven en onderzoeksinstellingen in de STEM-wereld
12.30 – 13.30 u. Informele lunchpauze
13.30 – 16.30 u. Activiteiten deel 2, focus op verbindingen tussen onderwijs en de echte STEM-wereld in onderzoek en bedrijven

Deelname is gratis, catering inbegrepen. De deelnemers zorgen zelf voor de verplaatsingen. 

Data

Bedrijvendag

Do 16 november 2017     

Bekijk programma

Onderzoeksdag

Wo 22 november 2017

Bekijk programma

Ontmoetingsdag    

Do 23 november 2017

Bekijk programma

Inschrijven

Kies aan welke bedrijven-, onderzoeks- en ontmoetingsdagen je wil deelnemen en schrijf je in via het inschrijfformulier

Op dit moment worden de STEM Masterclasses georganiseerd in Oost- en West-Vlaanderen. 

Op een later tijdstip volgen er allicht ook masterclasses voor leerkrachten in de andere provincies. Als je interesse hebt en daarvan op de hoogte gehouden wil worden, laat dan hier je gegevens achter

Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid Departement Onderwijs & Vorming en door UC Leuven-Limburg, en wordt uitgevoerd in samenwerking met Hogeschool Vives.

     

Project Gegevens
21-12-2016
20-12-2017
Vlaamse Overheid Departement Onderwijs & Vorming
UC Limburg – Renaat Frans
UC Limburg – Erica Andreotti, Laura Tamassia
lopend
Share:

Vakdidactische Cartografie

Hoe ver van elkaar liggen de vakdidactieken van verschillende vakken? Welke moeilijkheden, valkuilen en kansen impliceert de combinatie van vakdidactieken in de bachelor lerarenopleiding?

Het project Vakdidactische Cartografie ontwikkelt een exploreerbare kaart als oriëntatieinstrument voor beslissingen inzake vakkencombinaties en clustering, bruikbaar voor de bachelor lerarenopleiding secundair onderwijs en de verkorte bacheloropleiding voor zij-instromers.

De conceptnota ‘Lerarenopleidingen versterken’ verwijst naar de vrijekeuzeproblematiek van twee vakken in de bachelor secundair onderwijs en stelt dat het niet evident is om binnen een lerarenopleiding van 180 studiepunten voldoende diepgang voor de beide vakken te bereiken. Er wordt aangegeven dat de te verwerven vakkennis en vakdidactieken soms (te) ver van elkaar liggen. Bijgevolg beoogt de conceptnota het meer samenbrengen van verwante inhouden in het curriculum.

Eenzelfde problematiek wordt actueel in de  toekomstige verkorte bacheloropleiding voor zij-instromers waar de diverse achtergrond van de instromende studenten, hun domeinbevoegdheid en beroepservaring de organisatie van een gepaste vakdidactiek erg bemoeilijkt. Ook hier is de vraag naar het clusteren van vakdidactieken heel concreet. 

Het project Vakdidactische Cartografie engageert zich om zowel het vraagstuk van de clustering als de complexiteit van de vakdidactiek ter harte te nemen en zal een instrument ontwikkelen dat toelaat om vakdidactieken van verschillende vakken te vergelijken, vakkencombinaties in de reguliere bachelor lerarenopleiding systematisch te analyseren en de implicaties van deze vergelijkende analyse te gebruiken voor de contouren van een opleidingsprogramma van een bacheloropleiding voor zij-instromers. 

Vakdidactische Cartografie wordt gerealiseerd met financiering van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming.

Lees hier de samenvatting van de goedgekeurde projecten.

Lees het persbericht van het kabinet.

Voor meer informatie over dit project, aarzel niet Johan Ardui te contacteren.

Project Gegevens
01-01-2017
31-12-2017
Transitiefonds van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
UC Limburg - dr. Johan Ardui
UC Limburg - Tobias Frenssen, dr. Laura Tamassia
CVO Limlo – Danny Robben, Mirko Oberfeld, Sien Maes
lopend
Share:

Kwantummechanica

Kwantummechanica en de Solvayconferentie in de klas

Met de nieuwe leerplanmodule Kwantummechanica heb je de gelegenheid om de leerlingen in te wijden in de moderne fysica. 

Hoe kan het dat materie ook een golfkarakter heeft? Is licht een deeltje of een golf?

Via de Quantum SpinOff leerstations kan je de inzichten van de kwantummechanica en haar toepassingen in de klas brengen. De leerlingen leren bijvoorbeeld de emissielijnen van waterstof waar te nemen en uit te rekenen met het atoommodel van De Broglie. Met de nieuwe materialen van Onderzoek in Beweging, kunnen leerlingen bovendien het debat rond de kwantummechanica verkennen zoals die tijdens de Solvay conferentie 1927 in Brussel plaatsvond.

Tijdens deze nascholing werken we met minds-on leerstations, hands-on experimenten en digitale tools. We suggereren ook een methodiek om aan de leerlingen de link tussen fundamentele nanowetenschap en toepassingen te tonen.  

CONCEPTEN VAN DE KWANTUMFYSICA

MINDS-ON

Leerstation I  - Van de notie van baan in de klassieke mechanica naar de dualiteit deeltje-golf: het dubbelspleet experiment; discrete spectraallijnen van elementen.

Leerstation II  - Wat is licht: van Newtons deeltjestheorie voor licht naar de veronderstellingen van Christiaan Huygens; weerkaatsing, breking en diffractie verklaren met golftheorie; het dubbelspleet experiment voor licht.

Leerstation III - Wat golft er bij licht? Van mechanische golven naar lichtgolven; analogie met klassieke kwantisatie in de muziek; elektromagnetische golven.

Leerstation IV - Deeltje-golf dualiteit – kwanta van velden. Het dubbelspleet experiment met licht van lage intensiteit; een kwantumtheorie van licht en materie: materiegolven, kwanta en hypothese van De Broglie.

Leerstation V  - De emissielijnen van waterstof verklaard met kwantummechanica.

HANDS-ON EXPERIMENTEN

  1. Met de diffractie van het licht de dikte van een haar bepalen.
  2. Meten van elektrongolflengte uit het diffractiepatroon en vergelijking met voorspelde golflengte.
  3. De golflengtes van de discrete emissielijnen van He bepalen.
  4. De constante van Planck bepalen met LED’s.

DIGITALE TOOLS 

  • Actoren en argumenten van het debat rond de kwantummechanica tijdens de Solvay conferentie 1927. 
  • De Solvay conferentie 1927 in de geschiedenis: van de crisis van de klassieke mechanica naar de theorieën en experimenten van vandaag.
  • Praktijk van het onderzoek: de wereld van wetenschappelijke conferenties leren kennen.

KWANTUMFYSICA EN HOOGTECHNOLOGISCH ONDERNEMEN

Eerste blik op de link tussen kwantumfysica en de toepassingen in technologie en hoogtechnologische ondernemingen. Suggestie van een didactiek.

Enkele links over de klassieke kwantisatie in de muziek

met de steun van:

Met de steun van

Project Gegevens
08-02-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

Woensdag 8 februari 2017, van 09.30 tot 16.15 u.

Erica Anderotti - Renaat Frans - Laura Tamassia
€110,00 (incl. ingebonden boek met leermaterialen kwantummechanica)
Schrijf je in
freja.vandeborg@ucll.be 011/180 400
Delen:

Pagina's