Renaat Frans

Renaat Frans

Oprichter van het Vakdidactisch Centrum.

Docent Fysica aan de UC Leuven-Limburg.

  • Mechanica van Newton 1-1
  • Vakdidactiek Fysica
  • Geïntegreerde Fysica 3-1

Wetenschapscommunicator van de UC Leuven-Limburg. 

Docent fysica, Oprichter Vakdidactisch Centrum, Wetenschapscommunicator
  • Sinds 1993-2018: 
    Onderwijsassistent en onderzoeker departement Natuurkunde van de Universiteit Antwerpen. 
  • Lid van de leerplancommissie Fysica 2de en 3de graad ASO. VVKSO.
  • 2000 – 2008:
    Deeltijds lector thermodynamica en softwareontwikkeling in HIK Geel.
  • 25ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 16 November 2019 met de workshop ‘iMuSciCA STEAM: Consonantie en Dissonantie in Muziek en Fysica’.
  • Presentatie ‘Interdisciplinary STE(A)M education in Flanders’, E. Andreotti, R. Frans. Augustus 2019, University of Memphis.
  • Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Schaarbeek op 5 juni 2019 met een workshop rond’iMuSciCA: een interdisciplinaire STEAM-didactiek’.
  • Bijdrage aan de STEAM studiedag georganiseerd door Thomas More Hogeschool Vorselaar op 24 mei 2019 met een workshop rond ‘iMuSciCA STEAM-pedagogie’.
  • Bijdrage aan de STEAM-workshop ‘EU-STEAM 2019’ op 1-2 Maart 2019 te Lulea (Zweden) met een presentatie rond ‘How iMusciCA scaffolds an interdisciplinary STEAM education’.
  • Deelname aan de werkgroep Natuurkunde Didaktiek – 53e WND-conferentie edition met een workshop rond ‘iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken’ op 14-15 December 2018 te Noordwijkerhout.
  • 24ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 5 November 2018 met de workshop ‘iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken’.
  • Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Gent op 1 juni 2018 met een workshop rond ‘iMuSciCa: een STEAM-didactiek – symmetrie in muzikale compositie en meetkunde’ en een workshop rond ‘Het Vlaams InkleurModel voor STEM-Onderwijs toegepast op het koffiezetapparaat’.
  • 2015, 21ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, 14/11/2015 Hogeschool VIVES, campus Kortrijk: ‘Kwantummechanica in de klas, hands-on en minds-on
  • 2013, Eapril Conferernce in Biel, Zwitserland: Edurama, a digital platform for unlocking research to teachers and teacher trainers
  • 2013, Congres voor Leraren Wetenschappen, Hasselt, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
  • 2013, Studiedag School of Education, Mechelen, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
  • 2011, Landelijke Pedagogendag, Amsterdam, Nederland: Liefde voor het vak
  • 2011, Dag van de Vakdidactiek, Leuven, België: Liefde voor het vak
  • 2011, Canon Cultuurdagen, Antwerpen, België: De verbanden tussen muziek en wetenschappen
  • R. Frans, E. Andreotti, K. Vyvey, J. Op den Kelder, 2019. ‘Fostering Deeper Learning through iMuSciCA STEAM-pedagogy’. Proceedings of ‘Creating Conditions for Deeper Learning in Science’, 29-30 June 2019 Pallini (Greece).
  • E. Andreotti, R. Frans, 2019. “The connection between physics, engineering and music as an example of STEAM education”. Phys. Educ. 54 (2019) 045016. DOI: https://dx.doi.org/10.1088/1361-6552/ab246a
  • “Katsouros V. et al. (2018) iMuSciCA: Interactive Music Science Collaborative Activities for STEAM Learning”. In: Kapros E., Koutsombogera M. (eds) Designing for the User Experience in Learning Systems. Human–Computer Interaction Series. Springer, Cham.
  • “Polyphonic STEAM and the role of physics”, Renaat Frans, Erica Andreotti. Published in proceeding of GIREP-ICPE-EPEC 2017 Dublin, 3rd-7th July 2017. https://www.springer.com/us/book/9783030181369.
  • “STEAM learning using a web-based workbench of music science interactive activities”, Vassilis Katsouros, et al. Submitted to Proceeding of scientix2018 (National Scientix Conference for STEM Education) Athens, Greece, September 3-4, 2018.
  • Boek “Quantum SpinOff Leerstations”, R. Frans, L. Tamassia, E. Andreotti, 2016. ISBN: 9789082568400.
  • “Quantum Spinoff Learning Stations: the physics of the very small with great applications”, R. Frans, E. Andreotti, L. Tamassia. Gepubliceerd door EPINOIA S.A. 2015 (ISBN: 978-960-473-686-7).
  • “Engaging secondary school teachers and students with high-tech research and entrepreneurship”, P. Villems et al., Proceedings of ICERI2015 Conference, 16th-18th November 2015, Seville, Spain, pag. 1457-1465.
  • “Kwantummechanica in de klas, hands-on minds-on”, R. Frans, E. Andreotti. Abstract gepubliceerd in het ‘Book of abstracts’ van het 21ste Vlaams Congres van Leraren Wetenschappen, 2015, pag. 61.
  • Tamassia, L., Frans, R., Does integrated science education improve scientific literacy?, Journal of the European Teacher Education Network 2014, Vol. 9, 131‐141, 2014. 
  • Tamassia, L., Frans, R., P-review Onderwijs in Wetenschappen: beter geïntegreerd of niet?, e-boek (2013), www.p-reviews.be
  • De Meyere, J., Frans, R., Van de Keere, K., Vervaet, S. (2013). Research in teacher training. Does it matter? Why or why not?. ISATT Conference Proceedings. 
  • L. Clijmans, E. De Smet, R. Frans, F. Poncelet, L. Tamassia, K. Vyvey, Inspiratiegids Vakdidactiek Natuurwetenschappen, (2013)
  • FX. Bogner, R. Frans, S. Smidt, The Hearing of Sound – An Interdisciplinary Inquiry between Biology & Physics, Tagungsband der 14. Internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin, Bremen, 88-89, 2012.
  • Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). Leerkracht zijn: Glossarium. Leuven: Acco.
  • Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). De liefde voor het vak: op zoek naar een pedagogiek van meesterschap, Impuls voor onderwijsbegeleiding, 42 (4), 178-187. 
  • Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, J., Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
  • Frans, R., Vanesser, J., How music and science can present the world (and its quanta), contribution in Physics Community and Cooperation: Selected Contributions from the GIREP-EPEC & PHEC 2009 International Conference, Ed. D Raine, C Hurkett, L Rogers. Lulu/The Centre for Interdisciplinary Science, Leicester, 2010. 
Scroll naar boven