Wat is verwondering? 

Iedereen is wel al eens verwonderd geweest over iets. Het is een cliché dat we als kind van nature geneigd zijn om ons te verwonderen over de wereld en dat deze verwondering, naar mate we ouder worden, afneemt. Dit cliché is niet helemaal waar (Schinkel A. , 2022) en we gaan er hier verder op in. Maar wat is verwondering eigenlijk?

De definitie van verwondering volgens Van Dale

Volgens het woordenboek Van Dale is verwondering de ‘gemoedstoestand die ontstaat wanneer je iets gewaar wordt dat je niet of anders had verwacht’. 

De definitie van wonder volgens Cambridge Dictionary

Cambridge Dictionary omschrijft verwondering als een gevoel van grote verbazing en bewondering dat veroorzaakt is door het zien of ervaren van iets vreemds en nieuws.

Op de volgende pagina’s ontdek je waarom verwondering belangrijk is in het onderwijs, voor wie is verwondering, en hoe kan je dit in je lessen verwerken aan de hand van voorbeelden en volledige lespakketten. We pasten ook het OVUR-model toe, zowel voor STEM als voor Taal. 

Dit project kwam tot stand als een PWO (praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek) van het expertisecentrum Art of Teaching, UCLL Diepenbeek. 

Werkten mee aan dit project: Ann Steppe, Erica Andreotti, Annemie Gysen, Jeroen op den Kelder, Renaat Frans, Hilde Vanbrabant. 

Literatuur over verwondering 

Klik hier voor de lijst met literatuur over verwondering 
  • Wonder-Full education: The Centrality of Wonder in Teaching and Learning Across the Curriculum. Edited By Kieran Egan, Annabella Cant, Gillian Judson. Copyright 2014.
  • Conijn, J., Van Gulick, H. L., Rietdijk, W., Andre, L., & Schinkel, A. (2021). Een Theoretisch Kader voor Verwondering in het Onderwijs. Pedagogiek, 41(2), 151–174. https://doi.org/10.5117/ped2021.2.002.coni.
  • Wolbert, L., & Schinkel A. (2020). What should schools do to promote wonder?
  • Oxford Review of Education, 1-16. 
  • Schinkel, A. (2017). On the educational importance of deep wonder. Journal of
  • Philosophy of Education, 51(2), 538-553.
  • Van Perlo, S., & Wolbert, L. (2020). Het belang van pedagogische tact voor het (h)
  • erkennen van verwondering bij leerlingen. Pedagogiek, 40(1), 5-21.
  • Hansen, F. T. (2021). Schinkel, Anders. Wonder and Education: On the Educational Importance of Contemplative Wonder. London: Bloomsbury Academic, 2021. Philosophy and Theory in Higher Education, 3(2), 69-77. https://doi.org/10.3726/PTIHE022021.0005.
  • Hove, P. H. (1996). The face of wonder. Journal of Curriculum Studies, 28(4), 437–462. https://doi.org/10.1080/0022027980280404.
  • Hepburn, R. W. (1980). The Inaugural Address: Wonder. Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, 54, 1–23. http://www.jstor.org/stable/4106778 
  • Hadzigeorgiou, Y., Fokialis, P., & Kabouropoulou, M. (2012). Thinking about Creativity in Science Education. Creative Education, 03(05), 603–611. https://doi.org/10.4236/ce.2012.35089 
  • Hadzigeorgiou, Y., Klassen, S., & Klassen, C. F. (2012). Encouraging a “romantic
  • understanding” of science: The effect of the Nikola Tesla story. Science &
  • Education, 21(8), 1111-1138.
  • Egan, K. (2014). Wonder awe and teaching techniques. In K. Egan, A. Cant, & G.
  • Judson (Eds.), Wonder-full education: The centrality of wonder in teaching and
  • learning across the curriculum (pp. 49-161). New York, NY: Routledge.
  • Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. San Francisco: Jossey Bass. 
  • Egan, K., Cant, A. I., & Judson, G. (Eds.) (2014). Wonder-full education: The centrality of wonder in teaching and learning across the curriculum. New York, NY: Routledge.
  • Heidegger, M. (1984). Was heisst denken?. de Gruyter.
  • Verhoeven, C. (1967). Inleiding tot de verwondering.
Scroll naar boven