Voor wie?

Is verwondering voor iedereen? Is het mogelijk om ‘diepe verwondering’, de verwondering van een wetenschapper, ook bij jongere leerlingen aan te wakkeren? 

Anders Schinkel spreekt van het zelfreflexieve ‘aspect’ van verwondering dat ‘bij de kwaliteit van de ervaring’ hoort. Wolbert & Schinkel stellen voor dat de ontwikkeling van een volwassen vorm van verwondering kan worden bepaald door de aanwezigheid van een reflexief element. Dit betekent niet dat het basisonderwijs de natuurlijke, onbewuste kinderlijke verwondering niet kan stimuleren met het oog op het ontwikkelen van (reflexieve) verwondering (Wolbert & Schinkel, 2021).

Even if we can’t expect children to become scientists, seeing all wonderful connections between things and phenomena, we as teachers can bring seeds of wonder in our classroom that will hopefully grow and produce fruit in the future. 

In het project  verwondering voor STEM & taal, ontwikkelden we lesmaterialen voor zowel lager onderwijs als secundair onderwijs waarin we de diepe verwondering proberen aan te wakkeren. Onder ‘Hoe?’ kan je verschillende voorbeelden van deze lespakketten terugvinden. 

Scroll naar boven