Kwantummechanica in de klas: analogie met muziek

Dag van de wetenschappen

BETPCSO0DLP230493-01 Woensdag 21 februari georganiseerd door Katholiek Onderwijs Vlaanderen in oude gevangenis Hasselt

Doelstellingen:

  • Je maakt kennis met de nieuwe leerinhouden van de leerplannen wetenschappen in de derde graad.
  • Je krijgt ideeën aangereikt om met de leerplandoelen in de klas aan de slag te gaan.

Doelgroep:

  • Leerkrachten wetenschappen D- en D/A -finaliteit derde graad

Inhoud: dag van de wetenschappen

Met de komst van de minimumdoelen zitten er in onze leerplannen ook enkele nieuwe leerinhouden. In deze nascholing willen we jullie via verschillende werkwinkels laten kennis maken met deze inhouden. Na deze dag zal je met een heleboel ideeën naar huis gaan om met de (nieuwe) leerplandoelen in de klas aan de slag te gaan.

Kwantummechanica in de klas: analogie met muziek

Spreker: Erica Andreotti en Renaat Frans

In deze werkwinkel leer je de inzichten van de kwantummechanica en haar toepassingen in de klas brengen aan de hand van de analogie met klassieke (geluids-)golven. We vertrekken van fenomenen die niet te begrijpen zijn in de klassieke fysica zoals emissielijnen van elementen. We zetten didactische middelen in om de analogie te begrijpen tussen staande golven op een snaar en discrete eigenfrequenties van het elektron in de Broglie’s atoommodel. We maken Heisenberg’s onbepaaldheidsrelatie tastbaar aan de hand van analogieën. We Zullen ook de constante van Planck meten aan de hand van LED’s.

Vak: fysica.

Scroll naar boven