iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken.
iMuSciCA bekijkt fenomenen zoals toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke vanuit verschillende invalshoeken. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in de fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gesimuleerd (engineering).
Interactive Music Science Collaborative Activities
Er werd een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren zowel in fysica, engineering, wiskunde als in muziek. De workbench met de iMuSciCA tools laat leerlingen toe om de wereld van de muziek te onderzoeken. Bovendien werden er kant-en-klare online lessen ontwikkeld.
Hoe als school participeren in iMuSciCA ?
Je kan iMuscica gebruiken in zowat alle graden van het SO op verschillende vakdidactische manieren:
1. Open Inquiry
- Laat je lln. aan de slag gaan met allerlei tools: workbench.imuscica.eu
- Bekijk de introductievideo.
2. Kant-en-klare activity books
- ideaal voor 1ste en 2de graad
- ook bruikbaar als introductie tot open inquiry of STEAM-project in de 3de graad
Probeer het 1ste Activity Book 1.1: De bronnen van geluid en toon:
- Hoe geluid en muziek ontstaan als trilling (in een elastisch medium)
- Hoe een golf met vaste frequentie ontstaat op een instrument dat een toon produceert.
Ben je geïnteresseerd in onze Activity Books, schrijf je dan in op de nieuwsbrief onderaan de pagina.
Je zal dan ook toegang krijgen tot onze andere activity books.
Hieronder het volledige overzicht.
Overzicht van de Activity Books
Scenario 1: De bronnen van geluid en toon
De leerlingen onderzoeken trillingen als bronnen van geluid. Met de iMuSciCA visualisatie tools kunnen ze geluiden meten en leren dat enkele periodisch zijn en anderen niet. Ze leren deze inzicht verbinden met wat ze kunnen horen: enkele geluiden zijn meer toon hebbend en anderen minder of helemaal niet. Dit scenario bestaat uit twee lessen, beide in ‘ready to use’ Activity Book formaat.
Leerdoelen:
Activity Book 1.1: De bronnen van geluid en toon
i) Hoe geluid en muziek ontstaan als trilling (in een elastisch medium)
ii) Hoe een golf met vaste frequentie ontstaat op een instrument dat een toon produceert.
Activity Book 1.2: Wat is Toon?
i) Het verschil tussen toon en ruis.
ii) Hoe het ontstaan van een golf in een muziekinstrument een toon genereert.
iv) Een eenvoudige muzikale expressie creëren met en zonder toon.
v) Extra: Waarom zijn de golven van een toon zo golvend?
Scenario 2: Staande golven en resonante frequentie
De studenten onderzoeken het ontstaan van de rij van natuurtonen op snaarinstrumenten en aerofonen. Met de tools op workbench.imuscica.eu kunnen ze de frequenties meten van de opeenvolgende resonanties en ontdekken ze een eenvoudige mathematische relatie tussen de eigenfrequentie.
Leerdoelen:
ontdekken dat snaren en luchtkolommen zekere resonante frequenties hebben;
ontdekken dat die rij van frequenties ontstaan door een rij van staande golven;
ontdekken dat randvoorwaarden wijzigen zoals lengte, spanning and dichtheid, de toonhoogte van de grondtoon wijzigt;
deze inzichten gebruiken bij het ontwerp van een eenvoudig instrument;
de leerlingen zien in dat tonen en muziek ontstaan dankzij het ontstaan van resonanties en staande golven.
Activity Book 2.1: Rij van natuurtonen
Activity Book 2.2: Resonante tonen en staande golven
Activity Book 2.3: Hoe ontstaan staande golven?

